۴
یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ / ۳۹۴۶
سینما

شب پروین اعتصامی

هم‌زمان با زادروز پروین اعتصامی، مراسم اکران فیلم «پروین» و اهدا پارتیتور، لباس و گردنبند شخصیت پروین اعتصامی در این اثر در موزه سینمای ایران برگزار شد.
محمدرضا ورزی کارگردان فیلم «پروین» پیش از اکران این اثر ضمن خوش آمدگویی به حاضران و تشکر از دست‌اندرکاران موزه سینما گفت: لباسی که امروز به موزه سینما اهدا می‌شود، طراحی آن برعهده رویا ابراهیمی بوده که برای شخصیت اصلی فیلم سینمایی «پروین» طراحی و دوخته شده است.

تصمیم گرفتیم این لباس را به موزه سینما اهدا کنیم زیرا معتقدیم این مجموعه فرهنگی تاریخی گنجینه مناسبی برای نگهداری آن است.

مارال بنی آدم از میان چند لباس این شخصیت در فیلم، آن را انتخاب کردند.

مشاهیر
گردشگری

برنامه کتابخانه و موزه ملک

برنامه‌ها و زمان فعالیت کتابخانه و موزه ملی ملک در نوروز ۱۴۰۳ با ۱۲ تالار موزه‌ای و کتابخانه‌ای اعلام شد.
موزه ملی ملک، نخستین موزه وقفی ـ خصوصی و بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران، با آثاری از سه‌هزار سال پیش تا روزگار معاصر و مجموعه‌ای از خدمات گسترده است، که در نوروز ۱۴۰۳ به روی گردشگران و بازدیدکنندگان نوروزی، همچنین پژوهشگران و دوستداران کتاب باز خواهد بود. گنجینه‌ای کم‌نظیر از سکه‌ها و تمبرهای تاریخی، اشیاء تزیینی، تابلوهای نقاشی و نگارگری، قلمدان‌ها و آثار لاکی، خوش‌نویسی، اسناد تاریخی و نسخه‌های خطی در مجموعه کتابخانه و موزه ملی ملک، در دو بخش تالارهای موزه‌ای و کتابخانه‌ای، از روز یکشنبه پنجم فروردین تا پایان روز پنج‌شنبه نهم فروردین ۱۴۰۲ خورشیدی از ساعت ۱۰ تا ساعت ۱۷ (روز سه‌شنبه هفتم فروردین از ساعت ۱۰ تا ساعت ۲۱) در انتظار پژوهشگران و دوستداران آثار تاریخی و فرهنگی به ویژه گردشگران و تهران‌گردان می‌نشیند.

تلویزیون

بازگشت در چشم باد

سریال «در چشم باد» به کارگردانی و نویسندگی مسعود جعفری جوزانی از ۲۶ اسفند ماه از شبکه آی‌فیلم به روی آنتن می‌رود.
مجموعه «در چشم باد» از شنبه، ۲۶ اسفند ماه جایگزین سریال «دلدادگان» می‌شود. «در چشم باد» از امشب هر شب ساعت ۲۲ از شبکه آی‌فیلم پخش می‌شود.
این سریال تاریخی حماسی اولین بار تیر ماه سال ۸۸ در ۴۴ قسمت از شبکه یک سیما به روی آنتن رفت.
پارسا پیروزفر، کامبیز دیرباز، لاله اسکندری، سعید نیکپور، زنده‌یاد ماه‌چهره خلیلی، اکبر عبدی، محمدرضا هدایتی، سحر جعفری جوزانی، گلاره عباسی، جهانگیر الماسی، فریبا متخصص، رضا شفیعی‌جم، محمود پاک‌نیت، فخرالدین صدیق شریف و ... در «در چشم باد» ایفای نقش کرده‌اند.

سنت
انیمیشن

پیرمرد بی رقیب

کسب دومین جایزه اسکار برای «هایائو میازاکی» انیماتور سرشناس ژاپنی، بحث‌ها پیرامون بازنشستگی این سینماگر ۸۳ ساله را بار دیگر بر سر زبان‌ها انداخته است.  لحظه‌ای که «پسر و مرغ ماهیخوار» به عنوان برنده بهترین انیمیشن بلند در مراسم اسکار ۲۰۲۴ معرفی شد، به ژاپن این فرصت را داد تا به تأثیر عظیم هایائو میازاکی توجه کند و به این فکر کند که آیا این مرد ۸۳ ساله واقعاً ساخت فیلم را به پایان رسانده است یا خیر؟! وقتی صحبت‌هایی درباره بازنشستگی میازاکی مطرح شده بود، استودیو جیبلی که میازاکی از اواسط دهه ۱۹۸۰ فعالیت خود را در آنجا آغاز کرد، کمتر به کسب دومین اسکار فکر کرده بود. ظاهراً عدم حضور میازاکی در مراسم سال ۲۰۰۳ اعتراضی به جنگ تحت رهبری ایالات متحده در عراق بود، اما غیبت اخیر او در اسکار ۲۰۲۴ به دلیل بی میلی به سفر - احتمالاً به دلیل سن بالای او - تلقی شده است.

تجسمی

فروش نقاشی ایرانی

جدیدترین حراجی آنلاین کریستیز در حالی در پاریس به کار خود پایان داد که اثری بدون عنوان از صادق تبریزی نقاش نام‌آشنای ایرانی و پیشگام فقید مکتب سقاخانه متعلق به مجموعه ویکتور امانوئل، شاهزاده ناپل به عنوان تنها اثر ایرانی حاضر در این حراج به فروش رسید.
حراج آنلاین کریستیز از تاریخ ۲۹ فوریه تا ۱۳ مارس (۱۰ تا ۲۳ اسفند) تحت عنوان «Collections» (مجموعه‌ها) برگزار شد و روی هم رفته ۱۶۹ اثر شامل هنرهای کهن و مدرن و هنرهای تزئینی و طراحی به فروش گذاشته شد.
در این حراجی اثری بدون عنوان از صادق تبریزی نقاش نام آشنای ایرانی و پیشگام فقید مکتب سقاخانه متعلق به مجموعه ویکتور امانوئل، شاهزاده ناپل به عنوان تنها اثر ایرانی حاضر در این حراج به قیمت ۲۲۶۸ یورو به فروش رسید در حالی که برآورد قیمت این نقاشی ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ یورو بود.

در جست و جوی رحمت الهی

در بیان قرآن، رحمت الهی پیامد و نتیجه عمل به تکلیف و اطاعت از خداست. رحمت خدا آن وقتی است که یک ملتی به مسئولیتش عمل کند. خدا وقتی به مردمی رحم می‌کند که او را اطاعت کنند و تکالیف خود را انجام بدهند.
فاطمه ولی‌پور در یادداشتی می‌نویسد: نباید انتظار داشته باشیم که با گناه از جمله عمل نکردن به واجبات، تعهدات و تکالیف، رحمت خداوند شامل حال ما شود هر چند خداوند حتی به ذره‌ای از اعمال نیک انسان پاداش می‌دهد. انسان همیشه به رحمت خداوند امیدوار است اما اگر این امیدواری را با گام برداشتن در راه درست ترکیب کند رحمت خداوند بی‌انتها خواهد بود.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‌
وَأَطِیعُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ (۱۳۲) وَسَارِعُوا إِلَیٰ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِینَ (۱۳۳) «و خدا و رسول را اطاعت کنید، شاید مورد رحمت قرار گیرید (۱۳۲)  و به سوی آمرزشی از پروردگارتان و بهشتی که پهنایش [به وسعتِ] آسمان‌ها و زمین است بشتابید؛ بهشتی که برای پرهیزکاران آماده شده است؛ (۱۳۳)
سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۳۲ و ۱۳۳
آیات ذکر شده می‌گوید عمل کنید، اطاعت کنید شاید مورد رحمت پروردگار قرار بگیرید. رحمت خدا آن وقتی است که انسان‌ها در در قالب یک فرد،گروه و در ابعاد گسترده‌تر، یک ملت به مسئولیت‌هایش در قبال خداوند عمل کند.
تفاوت برداشت عامیانه و عالمانه از معنای رحمت الهی
در پندار عامیانه، رحمت الهی جایگزین عمل به تکلیف است، اما در بیان قرآن، رحمت الهی پیامد و نتیجه عمل به تکلیف و اطاعت از خداست. رحمت خدا آن وقتی است که یک ملتی به مسئولیتش عمل کند. خدا وقتی به مردمی رحم می‌کند که او را اطاعت کنند، تکالیف خود را انجام بدهند. قرآن تصریح می‌فرماید: رحمت الهی بی‌نهایت است، اما شرط بهره‌وری از آن، تقوا، انجام واجبات مالی و ایمان است. بنابراین کسانی که از رحمت الهی بی‌بهره‌اند، گرفتار یکی از این سه آسیب هستند: فقدان تقوا، فقدان طاعات مالی و فقدان باور صحیح به غیب: «...وَ رَحْمَتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْءٍ فَسَأَکْتُبُهَا لِلَّذِینَ یَتَّقُونَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَالَّذِینَ هُمْ بِآیَاتِنَا یُؤْمِنُونَ»(اعراف: ۱۵۶)
 از طرفی هم خداوند متعال در قرآن کریم، به دفعات از رحمت و مغفرت خویش نسبت به بندگانش سخن گفته است؛ مثل این آیه که می‌فرماید: «نَبِّئْ عِبادی أَنِّی أَنَا الْغَفُورُ الرَّحیمُ؛ به بندگانم خبر ده که یقیناً من [نسبت به مؤمنان‏] بسیار آمرزنده و مهربانم». شرط بهره ‌مندی از رحمت و مغفرت، تقوا  و  قرار گرفتن در زمره بندگی اوست.
ماه رمضان،ماه رحمت ومغفرت
این مغفرت در ماه مبارک رمضان به اوج خود می‌رسد، چنانچه رسول مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌فرمایند:
شَهْرُ رَمَضَانَ شَهْرُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُوَ شَهْرٌ یُضَاعِفُ‏ اللَّهُ‏ فِیهِ‏ الْحَسَنَاتِ‏ وَ یَمْحُو فِیهِ‏ السَّیِّئَاتِ‏ وَ هُوَ شَهْرُ الْبَرَکَةِ وَ هُوَ شَهْرُ الْإِنَابَةِ وَ هُوَ شَهْرُ التَّوْبَةِ وَ هُوَ شَهْرُ الْمَغْفِرَةِ وَ هُوَ شَهْرُ الْعِتْقِ مِنَ النَّارِ وَ الْفَوْزِ بِالْجَنَّة.
ماه رمضان، ماه خداست و آن ماهی است که خداوند در آن حسنات را می‏افزاید و گناهان را پاک می‌کند و آن ماه برکت است و ماه بازگشت به سوی خداوند به وسیله توبه است و ماه بخشش و ماه آزاد شدن از آتش و رستگاری به وسیله رفتن به بهشت است.

عکس

نماز جمعه قدس

منابع رسمی در قدس اشغالی و رسانه‌های این شهر اعلام کردند همزمان با اولین جمعه ماه رمضان حدود ۸۰ هزار نمازگزار فلسطینی برای اقامه نماز جمعه خود در مسجد الاقصی حاضر شدند و این با وجود محدودیت‌های اعمال شده از سوی اشغالگران برای حضور فلسطینیان در این مکان مقدس بوده است. 
نیرو‌های اسرائیلی از صبح محدودیت‌هایی برای ورود نمازگزاران فلسطینی به مسجد الاقصی اعمال کرده به طوری که منابع قدس اشغالی از حضور گسترده نیرو‌های اشغالگر در ایست بازرسی‌های ورودی شهر قدس و حضور پر شمار آن‌ها در منطقه قدیمی این شهر به ویژه در ورودی‌های مسجد الاقصی خبر دادند. 
نیروهای اسرائیلی اجازه ورود مردان فلسطینی زیر ۵۵ سال و زنان زیر ۵۰ سال را به مسجد‌الاقصی ندادند.
نظامیان اسرائیلی از ابتدای حمله به نوار غزه که ۱۶۲ روز از آن می‌گذرد تنش‌ها و محدودیت‌ها در قدس و مسجد الاقصی را افزایش داده‌اند.

اثر تازه فریدون رهنما

«کتابِ فریدون رهنما» نوشته‌ سعید عقیقی و «آرش شیواتیر» نوشته‌ مهرداد صمدی منتشر شدند.
«کتابِ فریدون رهنما» با شمارگان ۵۰۰ نسخه و بهای ۲۶۲ هزار تومان در انتشارات «رُشدیه» در دسترس علاقه‌مندان ادبیات و سینما قرار گرفته است.
در معرفی ناشر از این کتاب آمده است: «کتابِ فریدون رهنما» نوشته‌ سعید عقیقی، نویسنده، منتقد و مدرس مطرح سینماست که پژوهش و نوشتن در حوزه سینما، فرهنگ و ادبیات از جمله فعالیت‌ها و علایق دیرین و همیشگی اوست. او همچنین در مقام فیلمنامه‌نویس و کارگردان، آثار ماندگاری مانند «شب‌های روشن»، «صداها»، «هفت‌پرده» و «داستان دوست» را در کارنامه‌اش دارد.
فریدون رهنمای شاعر، نویسنده و فیلمساز، چهره‌ای مهم، نوگرا و اثرگذار در زمینه‌ فرهنگ و هنر ایران است که در طی ادوار حضور و فعالیت فرهنگی‌اش، همواره شخصیتی جریان‌ساز بوده و با شیوه‌ای مدرنیستی اما متکی بر غنای فرهنگ ایرانی، به خلق آثاری متفاوت و بحث‌انگیز پرداخته است.
سعید عقیقی در مقدّمه‌ این کتاب در توصیف مختصر کارنامه‌ کاری او می‌نویسد: «این کتاب، یادنامه نیست. گزارشی است تحلیلی از فکر و کارِ یکی از پیشگامانِ نوزایی سینمای ایران که شعر سرود و فیلم مستند و داستانی ساخت و مقاله نوشت و ترجمه کرد و درس داد و سخنرانی کرد و کتاب سینمایی درآورد و با نسلِ پیش و پس از خود همراهی کرد و با تعدادی از همنسلانش رفیق شد و با عدّه‌ای جنگید و توانست بخش کوچکی از افکارش را پیاده کند.»

آیت‌الله طالقانی، یک ماه پس از پیروزی انقلاب:

اگر می‌خواستیم انقلابی عمل کنیم
روزی صد نفر را اعدام می‌کردیم

در همه‌ی کشورهای انقلابی خودتان بهتر می‌دانید هزاران نفر در همان روزهای اول انقلاب اعدام می‌شوند، و اگر ما می‌خواستیم مثل دیگر کشورهای انقلابی که خودتان بهتر می‌شناسید عمل کنیم با آن عصبانیتی که مردم از عوامل رژیم و دستگاه دارند، باید روزی صد نفر اعدام بشوند؛ ولی خوب ملاحظه می‌کنید از اول تا به حال چند نفر اعدام شده‌اند.
روز جمعه ۲۵ اسفند ۱۳۵۷ آیت‌الله طالقانی در یک مصاحبه‌ی مطبوعاتی که با حضور نمایندگان روزنامه‌های کیهان و اطلاعات و روزنامه‌ی لبنانی السفیر و هم‌چنین شبکه‌های رادیو و تلویزیون سراسری آلمان غربی، اتریش و سوئیس در منزل ایشان صورت گرفت به پرسش‌هایی درباره‌ی اعدام‌های سران رژیم سابق و شیوه‌ی کار دادگاه‌های انقلابی، جمهوری اسلامی، رفراندوم، قانون اساسی جدید و... پاسخ دادند. بخشی از این مصاحبه را به نقل از کیهان (۲۶ اسفند ۵۷ صص ۳ و ۴) در ادامه می‌خوانید:
خبرنگار آلمانی: دادگاه‌های انقلابی چرا علنی نیستند و چرا به متهمین اجازه نمی‌دهند که وکیلی برای خود انتخاب کنند و چرا افراد این‌قدر سریع تیرباران می‌شوند.
مثل این‌که تازه به اولین کشور انقلابی برخورده‌اید که این‌طور سوال می‌کنید! در همه‌ی کشورهای انقلابی خودتان بهتر می‌دانید هزاراها نفر در همان روزهای اول انقلاب اعدام می‌شوند، و اگر ما می‌خواستیم مثل دیگر کشورهای انقلابی که خودتان بهتر می‌شناسید عمل کنیم با آن عصبانیتی که مردم از عوامل رژیم و دستگاه دارند، باید روزی صد نفر اعدام بشوند؛ ولی خوب ملاحظه می‌کنید از اول تا به حال چند نفر اعدام شده‌اند و من خیلی وارد نیستم در محاکمات و نمی‌خواهم هم در این محاکمات دخالت بکنم ولی در روزنامه‌ها که می‌بینم و می‌خوانم، اکثر این‌هایی را می‌شناسم چه عناصری بوده‌اند و چگونه دست این‌ها به خون مردم و جوان‌های ما آلوده است و هزارها شهود عینی برای مجرمیت این‌ها در میان مردم و طبقات مختلف موجود است احتیاجی به آن طرز روش دادگاه‌های معمول هیچ نیست و از جهت دیگر کسی وکالت این‌ها را قبول نمی‌کند، حتی همان وکلای خیلی عادی و بی‌تفاوت هم از دفاع از این‌ها برای خودشان احساس شرمندگی می‌کنند و قدرت دفاعی هم ندارند. مخفی بودن این‌ها هم اولا مخفی نیست و عده‌ای آن‌جا هستند، در روزنامه‌ها هم مطالب آن‌ها منعکس می‌شود و اگر بخواهند در این شرایطی که دستگاه‌ها و مامورین رژیم سابق با کمک پلیس‌های مخفی آمریکا و اسرائیل در تلاش و فعالیت هستند و دادگاه‌ها به صورتی که مورد نظر شماست تشکیل شود خطراتی در پیش است. شاید علت این‌که آشکار نمی‌کنند همین‌ها باشد، از جهتی امنیتی است ولی گفته‌های آن‌ها و دلایل جرم آن‌ها در روزنامه‌ها همه‌جا منعکس است. متاسفانه قریب شاید یک دهه یا بیش‌تر است که در ایران در رژیم سابق دائما دادگاه‌های مخفی فعالیت داشته، دسته‌دسته می‌کشته، در حالی که جرم برای مردم معلوم نبوده و شهود عینی در دادگاه‌ها نبوده‌اند. از شما غربی‌ها هم هیچ‌وقت اعتراضی ندیدیم. همه‌اش سکوت کرده بودید و حالا سروصدا راه می‌اندازید! در کشورهای غربی، آن‌ها که منافع‌شان به خطر افتاده این را به صورت یک نقطه‌ضعف می‌دانند و مشغول تبلیغات و سروصدا کردن در دستگاه و رسانه‌های تبلیغاتی‌شان هستند. ما متاسفیم از این جهت.
خبرنگار آلمانی: چرا شما این متهمان را به مرگ محکوم می‌کنید؟ چرا مثلا نمی‌توانند آن‌ها را به حبس ابد محکوم کنند؟
در قانون اسلام اساسا مسئله‌ی زندان و محکومیت به زندان به صورت‌هایی که در دنیای فعلی معمول است، نیست و این هم دلایلی دارد که من بارها گفته‌ام و باز هم به‌موقع خواهم گفت. کسی که جانی باشد و آدم‌کش و «مفسد در زمین» و قابل اصلاح نباشد، در همه‌ی دنیا محکوم به مرگ است. بعضی از کشورهایی هم که قانون اعدام را ندارند یا اجرا نمی‌کنند به صورت دیگر مردم را می‌کشند. اسرائیل مثلا مدعی است که در آن اعدام نیست ولی فلسطینی‌ها را در کوی و برزن و هرجا شکار می‌کند، مردم بی‌گناه جنوب لبنان را، زن و بچه و کودک و پیرمرد و زارع و کاسب را زیر بمب‌ها از بین می‌برد بی‌این‌که گناهی داشته باشند. پس به عقیده‌ی شما همه‌ی آدم‌کش‌ها باید روی این موازین، آن هم نه آدم‌کش فردی، آدم‌کش حرفه‌ای، در زندان‌ها پذیرایی بشوند تا یک روزی هم باز بریزند بیرون و کارهای‌شان را از سر بگیرند. این درست است؟! از نظر عقل، از نظر امنیت عمومی؟ شما با این جانی‌ها چه‌کار می‌کردید؟ یا این‌ جانی‌ها که این همه جوان‌های ما را از بین بردند، نفس‌ها را قطع کردند، برای یک جزوه و یک کتاب پی‌درپی حکم اعدام صادر می‌کردند و یک عده‌ای از بهترین جوان‌های ما هنوز مفقودالاثر هستند و معلوم نیست چه به سرشان آمده، به دست همین‌ها بوده، همین‌ها که اعدام شدند.
خبرنگار آلمانی: همان‌طوری که خودتان می‌دانید در حال حاضر افرادی و یا به طور کلی چپی‌ها هستند که با این رفراندوم چندان موافق نیستند و حتی خود شما هم چندام موافقتی نداشتید و آقای شریعتمداری هم به همین صورت. با آگاهی بر این‌که در حال حاضر نظرها و خواسته‌های مختلفی هست نظر شما در مورد این جمهوری اسلامی چیست؟
منظورتان اگر این باشد که درباره‌ی کیفیت رفراندوم سوال می‌کنند یا درباره‌ی موضوع رفراندوم، موضوع رفراندوم همین است که اعلام شده که جمهوریت اسلامی است. آره یا نه. و این برای تسریع کار بهترین روش است. برای این‌که اگر شقوق دیگر بیان شود اکثریت این ملت که این انقلاب را پیش بردند شقوق دیگر را متوجه نمی‌شوند و درک نمی‌کنند. و بعد هم مجال برای گروه‌های دیگر هست. در مجلس موسسان و بعد در مجلس شورا می‌توانند نماینده‌های خودشان را تعیین بکنند و اگر نوع دیگر و بهتر در شرایط ایران و با توجه به افکار عمومی مردم نوع دیگری از حکومت خواستند وسیله‌ی نمایندگان‌شان آن نوع را اعلام می‌کنند. هیچ مانع و مزاحمتی هم برای گروه‌های دیگر نیست. این خواست یک مرجع دینی نیست، این خواست عموم مردم است که در خیابان‌ها و در شهرستان‌ها و در تهران و همه‌جا در این راه‌پیمایی‌ها و تظاهرات جمهوریت اسلامی را خواستند و هنوز هم می‌خواهند