۴
پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ / ۳۷۱۵
سینما

تجلیل اسپانیا از اصغر فرهادی

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسپانیا اعلام کرد از اصغر فرهادی کارگردان ایرانی طی مراسمی در ماه آینده تجلیل خواهد کرد.
فرهادی که بواسطه ساختن فیلم اسپانیایی زبان «همه می‌دانند» با بازی «خاویر باردم» و «پنه لوپه کروز»، برای اهالی سینمای اسپانیا چهره‌ای شناخته شده است، طی مراسمی در تاریخ ۲۸ ژوئن (۷ تیرماه) از سوی آکادمی فیلم اسپانیا مورد تجلیل قرار خواهد گفت و هنوز جزئیات بیشتری از این مراسم منتشر نشده است.
فرهادی در سال ۲۰۱۸ فیلم اسپانیایی زبان «همه می‌دانند» را با ستاره‌هایی چون «خاویر باردم»، «پنه لوپه کروز» و «ریکاردو دارین» ساخت که به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره کن انتخاب شد. این فیلم در سی و سومین دوره جوایز گویا که از سوی آکادمی فیلم اسپانیا برگزار می‌شود، در ۸ شاخه از جمله بهترین فیلم و کارگردانی، بازیگر نقش اصلی مرد و زن، نقش مکمل زن، فیلمنامه اصلی، تدوین و موسیقی نامزد دریافت جایزه شد.

گالری
تجسمی

کشف غارهای خاکسپاری

در جریان عملیاتی برای جلوگیری از غارت‌ آثار تاریخی، غارهای مخصوص خاکسپاری در سرزمین‌های اشغالی فلسطین کشف شد.
گروهی از محققان که برای انجام عملیات جلوگیری از غارت شدن آثار تاریخی در محوطه‌ای در نزدیکی یکی از روستاهای واقع در سرزمین‌های اشغالی مشغول فعالیت بودند به بقایای استودان (استخوان‌دان) سنگی برخوردند و یک غار مخصوص خاکسپاری متعلق به دوره رومی را کشف کردند که بخشی اعظمی از آن در جریان ساخت و سازهای سنگین نابود شده است. پس از بررسی بیشتر محل و برداشتن بخشی از خاک، دومین غار خاکسپاری کشف شد که با تراشیدن فضای داخلی صخره ایجاد شده و درون آن طاقچه و استودان‌های سنگی ساخته شده است. البته این غار نیز بر اثر ساخت‌وسازهای ساختمانی آسیب‌هایی جزئی دیده است. استودان‌ها درحالی کشف شدند که درون آن‌ها خالی بود و بر اثر شواهد از محل اصلی خود جابه‌جا شده‌اند و این نشان می‌دهد که غار اخیرا غارت شده است.

تلویزیون

در انتظار سوران

سریال «سوران» به کارگردانی سروش محمدزاده با پایان سریال در حال پخش «گیلدخت» از شبکه یک سیما به روی آنتن خواهد رفت. پخش سریال ١٨ قسمتی «سوران» تازه‌ترین محصول مرکز سریال سوره به کارگردانی سروش محمدزاده و تهیه‌کنندگی مجتبی فرآورده به شبکه یک سیما رسید.
این مجموعه تلویزیونی به‌زودی و پس از پایان پخش سریال «گیلدخت» به روی آنتن خواهد رفت. «سوران» که اقتباسی آزاد از کتاب «عصرهای کریسکان» نوشته کیانوش گلزار راغب است و قصه عشق، مبارزه و میهن‌دوستی مردم کردستان را روایت می‌کند، این روزها مراحل پس‌تولید را پشت سر می‌گذارد تا آماده نمایش شود. «سوران» که اقتباسی آزاد از کتاب «عصرهای کریسکان» نوشته کیانوش گلزار راغب است و قصه عشق، مبارزه و میهن‌دوستی مردم کردستان را روایت می‌کند، این روزها مراحل پس‌تولید را پشت سر می‌گذارد تا آماده نمایش شود.

شعر
موسیقی

بیماری روانی خواننده سرشناس

گزارش‌ها حاکی از آن است که «خولیو ایگلسیاس» خواننده سرشناس لاتین و پدر «انریکه ایگلسیاس» دچار مشکلات جدی سلامتی شده تا حدی که حتی متن ترانه‌هایش را به یاد نمی‌آورد.
«خولیو ایگلسیاس» خواننده بزرگ اسپانیایی مدتی است که در انظار عمومی ظاهر نشده، موضوعی که باعث نگرانی هوادارانش شده؛ چراکه وضعیت سلامتی او زیر سوال رفته و پیش از این نیز برخی خبرها درباره وضعیت سلامتی او منتشر شده است.
به گفته مجریان یک برنامه تلویزیونی در آرژانتین، یک جراحت قدیمی باعث شده است «خولیو ایگلسیاس» به اندازه‌ای درد داشته باشد که ناگزیر شود روی ویلچر بنشیند و این موضوع باعث بدتر شدن سلامت روانش نیز شده است.

نقاشی

پرتره یک میلیون دلاری

یک پرتره عظیم از «لئوناردو دی‌کاپریو» در یکی حراجی خیریه به قیمتی فراتر از یک میلیون دلار فروخته شد.
تابلو «نگاه لئوناردو دی‌کاپریو زیبا به دوردست» اثر «دیمن هرست»‌ که در سال ۲۰۱۶ توسط این هنرمند خلق شده است، در یک حراجی خیریه به قیمت ۱.۳ میلیون دلار فروخته شد.
«هرست» این پرتره را با الهام از مجموعه «نقاشی‌های چرخشی»‌ خودش که در دهه ۹۰ میلادی خلق می‌کرد،‌ نقاشی کرده است.
پرتره «لئوناردو دی‌کاپریو»‌ که امضا «هرست» و «دی‌کاپریو» بر روی آن وجود دارد،‌ از مجموعه‌ای از رنگ‌های صورتی،‌ زرد و سبز تشکیل است که همچون اشعه‌هایی چرخان بر روی چهره آبی‌رنگ این بازیگر نقش بسته‌اند.

مجموعه‌داری به نام «کریستین لوت» این اثر هنری را در مراسم «amfAR Gala» در کن ارائه کرد که برای تحقیقات ایدز برگزار می‌شود.

شهی کو جبین بر زمینت نسود

همزمان با سالگرد ولادت امام هشتم شیعیان، امام رضا (ع) شعرهایی از مهدی اخوان ثالث بازنشر می‌شود.
علیّ بن موسی الرضا، ای شهی
که بر درگهت کوسِ دولت زنند
شهی کو جبین بر زمینت نسود
بر او ز آسمان داغ نکبت زنند
بسا شیرمردان که روباه‎وار
به خاکت سرِ عَجز و خجلت زنند
چو بر پای خیزند کرّوبیان
به سرشان گُلِ فخر و عزّت زنند
مرا نیز دریاب در «ری» ز «توس»
بگو تا نه تیغ ملامت زنند
که من زادۀ خاکِ پاکِ توام
رهی، تا که صور قیامت زنند
غریبی تو آنجا، من اینجا غریب
مَهِل کِم چنین طعنِ غربت زنند
مرا دشمنانند، پُر کین و رشک
کِم از هر کران تیر و تهمت زنند
ازیرا که در شعر نام‌آورم
ز عرشم صلای تحیّت زنند

حسودانم از مَکمنِ حقد و خبث
سنانِ جفا، تیر طعنت زنند
ولی من چو کوه استوارم، چه بیم
کِم این ابلهان مشتِ شنعت زنند
به لطف تو از کیدشان ایمنم
چه باکم که از هرسویی لَت زنند
سپر دارم از شعر پولادسان
کز آن گنبدِ چرخِ شوکت زنند
همان مشت و لت‎های خود بشکرند
خران جُفته بر کوه صولت زنند
چو روباهِ طاووس محسود، خویش
سر و دُم به خُمِّ فضیحت زنند
اگر بَد کنانند، با خود کُنان
بِهِل غوطه در بحر غفلت زنند
و گر لَت زنانند، سبلت کَنان
لَتِ خود به کوه صلابت زنند

من آنم که از شعر من اختران
به پر نقش ابداع و صنعت زنند
چنان شعر گویم که از لطف آن
«خط نسخ بر ذکر جنّت» زنند
 گَرَم بر زمین نیم کَت نی، چه غم
به چرخم ز زر عرشیان کت زنند
به نام تو آراستم این سرود
از آن سکّه سرِّ صفوت زنند
مهل، یا علیَ بنِ موسی الرّضا
که بر کشت من سمّ و آفت زنند
تو از آن مایی و ما زانِ تو
گواهان بر این مُهرِ صحّت زنند
گواهان ِ آگاهِ عرشِ اِله
بر آن، مُهر صحّت به رغبت زنند
گواهان تاریخ و اخبار نیز
به خاکت سَرِ طوع و طاعت زنند
ز عرش آید آیات معصومی‎ات
وز آن سکّه زرِّ عصمت زنند

عکس

پل سینیاک نقاش

«پل سینیاک»‌ از جمله هنرمندانی است که مشارکت قابل‌توجهی در شکل‌گیری تاریخ هنر داشت. او تابلوهای نقاشی خیره‌کننده‌ای را خلق می‌کرد که با استفاده از تعداد زیادی نقطه رنگی شکل گرفته بودند. قرن نوزدهم دوره مهمی در کاوش‌های هنری بود. پس از اینکه امپرسیونیست‌ها با رد قواعد هنرهای زیبا معیارهای سختگیرانه هنری آن دوره را با به تصویر کشیدن زندگی روزمره به تزلزل درآوردند،‌ گروهی دیگر از نقاشان با کاوش بیشتر در زیبایی‌شناسی و توجه ویژه به رنگ، نمادگرایی و ضربات قلم‌مو، مسیر آن‌ها را دنبال کردند. این جنبش که پست امپرسیونیست نامیده می‌شود، به اندازه جنبش قبلی یکپارچه نبود. در عوض، سبک‌های متنوعی را پیشرو کرد.
یکی از مشهورترین سبک‌های این جنبش «نقطه‌چینی»‌ بود که هنرمندانی همچون «ژرژ سورا» و «پل سینیاک» نقش قابل توجهی در شکل‌گیری آن داشتند. با اینکه «سورا» برای نقاشی کردن تابلو «بعدازظهر یکشنبه در جزیره گراند ژات» شهرت جهانی دارد، دوست و هنرمند معاصر او کمتر شناخته شده است. «سینیاک» در کمک کردن به «سورا»‌ برای توسعه دادن سبک «نقطه‌چینی» تاثیرگذار بود. در این روش رنگ‌ها به صورت مجزا بر روی بوم نقاشی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.

در انتظار تورهای گردشگری

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران طی بازدید از موزه هنرهای معاصر تهران، پیشنهاد داد که با کمک موزه هنرهای معاصر تهران، با آگاهی از تقویم جشنواره‌های هنری، تورهای سفر در تهران طراحی کنند.
حرمت‌الله رفیعی ـ رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ـ از دو نمایشگاه ردپا و هایپررئالیسم دیدن کرد و در نشستی با عبادرضا اسلامی‌کولایی (رئیس موزه هنرهای معاصر تهران) درباره فراهم کردن همکاری‌های مشترک گفت‌وگو کردند.
رفیعی در این دیدار با اشاره به گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران و آوازه جهانی آن، این نهاد هنری را یک فرصت بزرگ گردشگری هنری خواند و گفت: می‌توان با برنامه‌ریزی دقیق از این فرصت کم‌نظیر برای جذب گردشگران استفاده کرد.
رییس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت: خلق رویدادهای متنوع یکی از استراتژی‌های روز دنیا در جذب گردشگر است و در این زمینه، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های هنری یکی از کارآمدترین شیوه‌ها است. در دنیا دفاتر گردشگری با آگاهی از تقویم جشنواره‌های هنری، تورهای سفر طراحی می‌کنند و این مهم با محوریت موزه هنرهای معاصر تهران می‌تواند در تهران انجام شود.
عبادرضا اسلامی نیز با اعلام آمادگی کامل برای همکاری با انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت: گاه نمایش آثار هنرمندان دیگر کشورها بخشی از دیپلماسی فرهنگی ست و می تواند زمینه جذب گردشگران فرهنگی هنری شود.

عبادرضا اسلامی نیز با اعلام آمادگی کامل برای همکاری با انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت: گاه نمایش آثار هنرمندان دیگر کشورها بخشی از دیپلماسی فرهنگی ست و می تواند زمینه جذب گردشگران فرهنگی هنری شود.

در نشست معرفی و بررسی کتاب «خمینی؛ پدیده انسانی پیچیده» مطرح شد؛

توجه خاص روح‌اللّه به تاریخ

اسماعیل نوده فراهانی بیان کرد: در سیره امام خمینی (ره) تاریخ (اعم از تاریخ معاصر یا تاریخ صدر اسلام) وجود دارد. امام به شدت از تاریخ استفاده می‌کرد و از تاریخ مطلع بود که این توجه به تاریخ، برگ برنده‌ ایشان بود. لذا وقتی جنگ تحمیلی آغاز شد، برای امام خمینی (ره) عجیب نبود. یکی از کارهایی که می‌تواند به فهممان از امام خمینی (ره) کمک کند، فهمیدن تاریخ است.
نشست معرفی و بررسی کتاب «خمینی؛ پدیده انسانی پیچیده» اثر روح‌الله نامداری، سه‌شنبه ( نهم خرداد‌ماه ۱۴۰۲) با حضور اسماعیل نوده فراهانی؛ کارشناس، یاسر عسگری؛ ناشر و حامد صلاحی به‌عنوان دبیر نشست در سرای کتاب خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.
در بخش ابتدایی این نشست، اسماعیل نوده فراهانی با بیان اینکه، مرحوم نامداری نویسنده این کتاب، شخصیتی کاریزماتیک داشت به‌گونه‌ای که افراد سریعا جذب دعوتش می‌شدند، گفت: او آموزه‌ای را به دیگران تحمیل نمی‌کرد، بلکه آثار و دیدگاه‌هایی را به دیگران معرفی می‌کرد تا افراد جایگاه خود را یافته و صاحب حرف و موضع شوند. در واقع دیگران را به تفکر دعوت می‌کرد. از جایی به بعد تمرکزش روی امام خمینی (ره) بیشتر شد و شأن شارح و مبلغ برای امام خمینی (ره) را پیدا کرد. او خود را وقف دیدگاه‌های امام خمینی (ره) کرده بود. اما در این میان سعی نکرد، جایگاهی برای خود دست و پا کند، بلکه بی‌واسطه ما را به دامان امام خمینی (ره) می‌برد.
وی با اشاره به اینکه نقطه مقابل دعوت، تلاش‌هایی است که برخی انجام می‌دهند و با شکست مواجه می‌شود، بیان کرد: نمونه این مساله، موضوع علوم انسانی اسلامی است که مطرح شد و افرادی این دعوت را به ساختاری تبدیل کردند که روح ندارد و زایشی در آن نیست. ساختارهایی به‌وجود آمد که این طرح را به یک امر بروکراتیک و کم‌زایش تبدیل کرد. دعوت، ایده عجیبی است. دعوتی که امام خمینی (ره) ازملت ایران کرد یا دعوت مرحوم نامداری برای اینکه دست ما را در دست امام خمینی (ره) بگذارد، به‌گونه‌ای ما را ترغیب کرد که هرکس به اندازه توان خود وارد این مسیر شود.
این نویسنده و پژوهشگر در ادامه در توضیح این موضوع که چرا روح‌الله نامداری در کتابش ایده «آشنایی‌زدایی» را برای ورود به بحث انتخاب کرده، گفت: ما از این چارچوب بیشتر در مطالعات و نظریات ادبی استفاده کرده‌ایم. در مقالات زیادی بیان شده که چگونه آیات قرآن، آشنایی‌زدایی می‌کنند. بحث دیگر، تعهدی است که مرحوم نامداری نسبت به موضوع پژوهش دارد. او نظریات پیرامون انقلاب را در کتاب «انقلاب و نظریه اجتماعی» جمع‌آوری و در ادامه کتاب «خمینی؛ پدیده انسانی پیچیده» منتشر کرد که چالشی‌ترین صورت‌بندی‌ها را در این اثر پیش‌روی ما قرار داد. روح‌الله نامداری دنبال بازنمایی واقعیت بود. جریان غرب‌گرا هرگز به واقعیت تعهد نداشتند و از سوی دیگر برخی جریان‌ها که صاحب کرسی فقه و عرفان و... بودند، برای امام خمینی (ره) تعابیری همچون متفکر، عارف و فقیه به‌کار می‌بردند و به‌نوعی اینجا هم شاهد تقلیل شخصیت امام خمینی (ره) بودیم. مرحوم نامداری از این هم اِبا داشت که عده‌ای امام خمینی (ره) را در چارچوبی ببرند که خود در آن صاحب کرسی هستند. اگر امام خمینی (ره) صرفا عارف، فقیه یا فیلسوف نیست، پس چیست؟ مرحوم نامداری در کتاب «خمینی؛ پدیده انسانی پیچیده» این موضوع را برای ما به تصویر کشیده است.
فراهانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در برهه‌ای ما نسبت به جایگاه نظری و علمی امام خمینی (ره) دچار غفلت شدیم، از این جهت که ایشان در صندلی رهبری سیاسی نشست. فارغ از این موضوع به لحاظ معرفتی هم چیزهایی را در امام خمینی (ره) ندیده‌ایم. در سیره و شخصیت امام، اقتضائات عملی وجود دارد. همچنین در سیره امام خمینی (ره) تاریخ (اعم از معاصر و صدر اسلام) وجود دارد. ایشان به شدت از تاریخ استفاده می‌کرد و از تاریخ مطلع بود که این توجه به تاریخ، برگ برنده‌ای برای ایشان محسوب می‌شود. لذا وقتی جنگ تحمیلی آغاز شد، برای امام خمینی (ره) عجیب نبود. یکی از کارهایی که می‌تواند به فهممان از امام خمینی (ره) کمک کند، فهمیدن تاریخ است. امام خمینی (ره) چون در صندلی اجرا و عمل نشسته، دائما با تاریخ در ارتباط است. حتی بسیاری از استعاره‌ها و تعابیر ارزشمند مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نیز از دل تاریخ درآمده است. 
وی با اشاره به اینکه به حکمت و مصلحت به‌عنوان یک نوآوری نظری در چارچوب فکری امام خمینی (ره)(ره) می‌توانیم فکر کنیم، بیان کرد: اگر مصلحت و تاریخ را جدی بگیریم، به‌نظرم خیلی بهتر می‌توانیم امام خمینی (ره) را بفهمیم. باید ارزش تجربه عمیق تاریخی را بفهمیم.
مدیر انتشارات راه‌یار در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: در دهه ۸۰ امام خمینی (ره) در جامعه مهجور بود. به سختی کتابی درخور، درباره شخصیت ایشان وجود داشت. به نوعی با فقر منابع مطالعاتی در این زمینه مواجه بودیم. مرحوم نامداری در آن زمان کتاب «جدال دو اسلام» را برگرفته از جلد ۲۱ صحیفه امام خمینی (ره) نوشت. در دهه ۸۰ در برهه‌ای از طرفی با تفسیرهای لیبرالی و اصلاح‌طلبانه از امام خمینی (ره) و از سوی دیگر با تفسیرهای متحجرانه، سنتی و حوزوی مواجه بودیم. درست است که امام خمینی (ره) یک شخصیت حوزوی بود، اما صرفا یک شخصیت حوزوی نبود. روح‌الله نامداری با اتفاقاتی که در آن دوره افتاد به این نتیجه رسید که باید امام خمینی(ره) را از مهجوریت درآورد. ایشان معتقد بوده که ما در معرفی امام خمینی (ره) هم ضعیف و هم غافل هستیم. او درصدد بود که جلوی تحریف امام خمینی (ره) را بگیرد. کسی بود که دغدغه اندیشه‌های امام خمینی (ره) و انقلاب را داشت. به بیانی مرحوم نامداری، شاقول حجت انقلابی‌گری ما بود و نسبت به امام خمینی (ره) خیلی غیرت داشت، چون مظلومیت امام خمینی (ره) را در سیر مطالعات علوم انسانی دیده بود. می‌خواست امام خمینی (ره) را آنطوری که هست، معرفی کند.
عسگری در ادامه در معرفی ساختار کتاب «خمینی؛ پدیده انسانی پیچیده» گفت: روح‌‌الله نامداری معتقد بود که رسانه‌ها و شخصیت‌های سیاسی به دلایل مختلف، تصویرهای کلیشه‌‌ای‌شده از امام خمینی (ره) ارائه می‌دهند. او در این زمینه حساس بود و می‌خواست این فضا را بشکند. لذا در این کتاب بخش‌هایی از این فضا را نشان می‌دهد. نویسنده در این اثر، بیانات نابی از امام خمینی (ره) انتخاب کرده که کمتر شنیده‌ایم. بخشی از کتاب به خاطرات کمتر شنیده‌شده از امام خمینی (ره) اختصاص دارد.