۴
چهارشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۱ / ۳۴۳۱

مستوران در راه است

تهیه کننده سریال "مستوران" درباره آخرین وضعیت تولید این مجموعه گفت: مدتی است که تصویربرداری "مستوران" به پایان رسیده و اکنون آخربن روزهای پس تولیدش را می گذراند اما زمان و شبکه پخش بستگی به تصمیم سازمان اوج و صداوسیما دارد.
عطا پناهی در گفت و گو با ایسنا درباره زمان پخش سریال "مستوران" و اینکه قرار است از کدام شبکه به روی آنتن برود؟ توضیح داد: بزودی کارهای پس تولید این مجموعه تمام می‌شود و ما کار را تحویل سازمان اوج می دهیم که آنها هم بتوانند هرچه زودتر این مجموعه را به پخش برسانند. در حال حاضر ما هر روز بسیاری از قسمت ها را آماده می کنیم و تحویل سازمان اوج می دهیم؛ بنابراین خیلی زود کارمان تمام می‌شود اما اطلاعی از زمان پخش ندارم چون خود دوستان سازمان اوج و صداوسیما در جریان پخش هستند.
وی ادامه داد: ما کارمان را انجام داده ایم و دیگر از این پس سازمان اوج و صداوسیما هستند که باید تصمیم بگیرند کار چه زمان و از کدام شبکه به روی آنتن برود که احتمالا از شبکه یک یا سه پخش خواهد شد و خارج از این دو شبکه نیست. به هر حال صحبت جدی برای پخش با ما نشده و ما بیشتر انرژی مان را روی رساندن کار برای پخش گذاشته‌ایم و خیلی درگیر زمان پخش نیستیم. با توجه به اینکه بسیاری از سریال های تلویزیون از سه الی چهار ماه پیش آماده شده اند اما هنوز در نوبت پخش هستند و به روی آنتن نرفته اند، بنابراین نمی‌توان پیش‌بینی کرد. همه چیز به صلاحدید سازمان اوج و صداوسیما بستگی دارد که چطور به تفاهم برسند.
تهیه کننده "مستوران" در پایان تاکید کرد: در هر صورت ما در تلاشیم که کارمان را هرچه سریع تر تحویل بدهیم؛ ضمن اینکه "مستوران" به هیچ عنوان مناسبتی نیست و هر زمانی که به روی آنتن برود برای مخاطب تازگی خواهد داشت. این سریال یک کار خانوادگی و بدون مناسبت خاص است، بنابراین نمی توانیم زمان خاصی برای پخشش در نظر بگیریم.
به گزارش ایسنا، سریال الف ویژه "مستوران" به کارگردانی مسعود آب پرور برای پخش از تلویزیون آماده نمایش است. حمیدرضا آذرنگ، بیژن بنفشه خواه، علی دهکردی، رویا میرعلمی، رابعه اسکویی، الهام جعفرنژاد، صفا آقاجانی، نازنین فراهانی، مزدک رستمی و ... از بازیگران این سریال هستند.
فصل اول از مجموعه "مستوران" که برگرفته از قصه های کهن ایرانی است توسط سازمان هنری رسانه ای اوج برای صداوسیما ساخته شده است.

اجرای جنون جنین جن زده

نمایش «جنونِ جنینِ جن زده» در دیوار چهارم به صحنه می رود.
شادی اسدپور، مدرس، نویسنده و کارگردان تئاتر، جدیدترین اثر نمایشی خود با نام «جنونِ جنینِ جن زده» با نام قبلی «یازده / یازده»، از نیمه دوم خرداد ماه در تماشاخانه دیوار چهارم به روی صحنه می برد.
این اثر نمایشی محصول چهارمین کارگاه آغاز تا پایان موسسه هنری آرتا، و اقتباسی آزاد از نمایشنامه «اتللو» اثر ویلیام شکسپیر، به نویسندگی و کارگردانی شادی اسدپور، و تهیه و تولید موسسه هنری آرتا می باشد.
عوامل و بازیگران این اثر نمایشی عبارتند از :مدیر تولید: آرش (مهدی) رزمجو/ گروه کارگردانی: علیرضا میمی و غزاله کارآموز/ روابط عمومی: گروه تئاتر آرتا/ مدیر پشتیبانی: رضا عزیزی اردلانی.

حکمت صادق

امام جعفر صادق علیه السلام، ششمین پیشوای شیعیان در بیست و پنجم شوال به شهادت رسیدند. به همین مناسبت مختصری از زندگی آن حضرت علیه السلام برای استفاده مخاطبان منتشر می شود:
امام صادق(ع) بنا به نقل برخی منابع، در هفدهم ربیع الاول سال 80 هجری و به نقل منابع دیگر، در سال 83 هجری دیده به دنیا گشودند. ایشان در مدینه و در زمان عبدالملک بن مروان متولد شدند. روزگارى که امت اسلامى طعم تلخ حکومت ستمگرانه عبد الملک را مى‌چشید، مبلغان فاسد اندیشه‌‌هاى فاسد مى‌‌پراکندند و فرمانروایان ستمگر چیره بودند. مادر آن حضرت فاطمه (ام‌فروه) دختر قاسم بن محمد بن ابی بکر است.
نام، نسب و القاب
جعفر بن محمد بن علی بن حسین بن علی بن ابی‌طالب، ششمین امام مذهب شیعه امامی و پنجمین امام مذهب اسماعیلیه است. پدر او امام محمد باقر(ع) و مادرش ام فروه دختر قاسم پسر محمد بن ابوبکر بود. برطبق کشف الغمه، از آنجا که نسب مادر امام صادق(ع) هم از پدر و هم از مادر به ابوبکر می‌رسید، امام صادق گفته است: «لَقَدْ وَلَدَنِی أَبُو بَکْرٍ مَرَّتَیْن‌» (من دو بار از ابوبکر متولد شد‌ه‌ام)؛ اما برخی از جمله علامه شوشتری و محمدباقر مجلسی، این روایت را جعلی می‌ دانند.
کنیه‌ مشهور امام صادق(ع)، ابوعبدالله (ناظر به دومین فرزندش عبدالله افطح) است. با کنیه‌ های ابواسماعیل (ناظر به فرزند ارشدش، اسماعیل) و ابوموسی (ناظر به دیگر فرزندشان امام موسی کاظم(ع)) نیز از او نام برده‌ اند.
مشهورترین لقب ایشان «صادق» است. بر طبق روایتی، پیامبر اسلام(ص) این لقب را به ایشان داده است تا از جعفر کذاب تمایز یابد؛ اما برخی گفته‌ اند امام صادق(ع) به جهت پرهیز از شرکت در قیام‌ های عصر خود، صادق لقب گرفته است؛ چراکه در آن زمان به کسی که مردم را گرد خود جمع و به قیام برضد حکومت تحریک می‌ کرد، کذّاب (دروغگو) می‌ گفتند. در همان دوران ائمه علیهم السلام این لقب برای امام صادق(ع) به کار می‌رفته است.
برخی از علمای اهل سنت چون مالک بن انس، احمد بن حنبل و جاحظ نیز از او با این لقب نام برده‌اند.
فرزندان امام صادق(ع)
ز امام جعفر صادق(ع) هفت پسر و سه دختر بر جاى ماند که عبارتند از:
1- اسماعیل معروف به اعرج که بزرگترین فرزند وی است. اسماعیل در زمان حیات حضرت از دنیا رفت. پس از شهادت حضرت صادق(ع) عده‌ ای از کج‌اندیشان به امامت اسماعیل و عده‌ ای به امامت فرزند اسماعیل محمد پیوستند که آنان را اسماعیلیه می‌گویند.
2- عبدالله بن افطح : وی همیشه با خواسته‌ های پدر مخالفت می‌کرد. بعد از پدر مدعی خلافت و امامت شد و جمعی نیز امامت وی را پذیرفتند که آنان را فطحیه می‌نامند. بعدها چون مردم ضعف علمی و عملی وی را مشاهده کردند از او برگشته و به امامت موسی بن جعفر علیهما السلام روی آوردند.
3- امام موسی کاظم(ع)
4- اسحاق بن جعفر صادق(ع) شخص جلیل‌القدر و اهل فضل و تقوی بود و احادیث بسیاری نقل کرده است و به امامت برادرش موسی علیه ‌السلام قائل بود.
5- محمد دیباج بن جعفرصادق(ع)
این شخص والا از شجاع‌ترین مردمان عصر خود بود و در تمام سال یک روز در میان روزه‌دار بود. در سال یکصد و نود و نه به مأمون عباسی به خاطر ظلم‌ ها و حق‌کشی‌های وی خروج کرد و مأمون نیز یکی از سرداران سپاه خود به نام عیسی جلودی را با لشکری مجهز به جنگ وی فرستاد. در این جنگ سپاهیانش را فراری دادند و خود ایشان را نیز دستگیر کردند. وقتی که به مرز خراسان رسیدند در محلی به نام «فرقان چاپی» که امروزه معروف به لطف‌ آباد است دار فانی را وداع گفت.
6- عباس بن جعفر صادق(ع) است که سید جلیل‌ القدر و دانشمند و فاضلی بوده است.
7- علی بن جعفر(ع) شخص کثیر الفضل و پرهیزگار و صاحب عقیده صادق بود. این بزرگوار تحت تربیت برادرش حضرت موسی بن جعفر علیهما السلام به مقامات عالی علمی و عملی نایل شد.
دختران امام صادق(ع):
1- ام فروه که همنام مادرش بود. این ام فروه عروس زید بن علی بن الحسین بود.
2- اسماء
3- فاطمه
 سیمای آن حضرت
بیشتر شمایل آن حضرت مثل پدرش امام باقر(ع) بود. جز آنکه کمی باریکتر و بلندتر بود. مردی بود میانه بالا، افروخته روی، پیچیده موی و پیوسته صورتش چون آفتاب می‌درخشید. در جوانی موهای سرش سیاه بود. بینی‌اش کشیده و وسط آن اندکی بر آمده بود و برگونه راستش خال سیاهی داشت. محاسن آن جناب نه زیاد پرپشت و نه زیاد تنک بود. دندانهایش درشت و سفید بود و میان دو دندان پیشین آن گرامی فاصله داشت. بسیار لبخند می‌زد و چون نام پیامبر برده می‌شد رنگ رخسارش زرد و سبز می شد. در پیری سفیدی موی سرش بر وقار و هیبتش افزوده بود.
حاکمان دوران امامت ایشان
حیات امام صادق(ع)، با خلافت ده خلیفه آخر بنی امیه از جمله عمر بن عبدالعزیز و هشام بن عبدالملک و دو خلیفه نخست عباسی، سَفّاح و منصور دوانیقی هم‌زمان بود. ایشان در سفر امام باقر(ع) به شام که به درخواست هشام بن عبد الملک صورت گرفت، همراه پدر بودند. در امامت امام صادق(ع)، پنج خلیفه آخر اموی یعنی از هشام بن عبدالملک به بعد و سفاح و منصور خلفاء عباسی حکومت کردند. در این دوران حکومت بنی‌امیه ضعیف و سرانجام سرنگون شد و پس از آن بنی‌عباس روی کار آمدند. ضعف و عدم نظارت حکومت‌ ها فرصت مناسبی برای امام صادق(ع) برای انجام فعالیت‌ های علمی فراهم کرد. البته این آزادی تنها در دهه سوم قرن دوم قمری، وجود داشت و پیش از آن در زمان بنی‌امیه و پس از آن به جهت قیام نفس زکیه و برادرش ابراهیم فشارهای سیاسی فراوانی بر ضد امام صادق(ع) و پیروانشان وجود داشت.
فعالیت‌های علمی
در دوران امامت امام صادق(ع)، به علت ضعف حکومت اموی، آزادی بیشتری برای ابراز عقیده به وجود آمد و بحث‌های علمی بسیاری در موضوعات مختلف درگرفت. این آزادی علمی و دینی که برای کمتر امامی از ائمه دوازده‌گانه وجود داشت، سبب شد تا شاگردان امام آزادانه در مباحث علمی شرکت کنند. ابان بن تغلب گزارش کرده است که مردم در مسجد از ایشان سؤالات فقهی‌شان را می‌پرسیدند. امام صادق(ع) با استفاده از این فرصت، روایات فراوانی در زمینه‌های گوناگون فقه، کلام و... بیان کرد. به گفته ابن حَجَر هیثمی، مردم از ایشان دانش‌های فراوان نقل می‌کردند و آوازه شان به همه جا رسیده بود. ابو بحر جاحظ هم نوشته است دانش و فقه او دنیا را پر کرده بود. حسن بن علی وشاء هم گفته است که نهصد نفر را در مسجد کوفه دیده است که از امام صادق(ع) حدیث نقل می‌کردند.
مناظرات علمی
در متون حدیثی شیعه، مناظرات و گفتگوهایی میان امام صادق(ع) و متکلمان مذاهب دیگر و نیز برخی از منکران وجود خدا گزارش شده است. در برخی از مناظرات، شاگردان امام صادق(ع) در حضور وی در زمینه‌ای که تخصص داشته‌اند، با دیگران مناظره کرده‌اند. در این جلسات امام صادق(ع) بر مناظره نظارت کرده و گاه خود نیز وارد بحث شده اند. برای مثال در گفتگو با عالمی اهل شام که خود درخواست مناظره با شاگردان امام صادق(ع) را داشت، امام از هشام بن سالم خواستند تا در زمینه کلام با او گفتگو کند. همچنین از فردی که قصد مناظره با او را داشت، خواست تا در هر زمینه‌ای که می‌خواهد، ابتدا با شاگردانش گفتگو کند و در صورت غلبه بر آنها با او مناظره کند. آن فرد در زمینه قرآن با حُمران بن اَعیَن، در زمینه ادبیات عربی با اَبان بن تَغلِب، در فقه با زُراره و در کلام با مؤمن الطّاق و هِشام بن سالم مناظره کرد و مغلوب شد.
احمد بن علی طبرسی در کتاب الاحتجاج مجموعه‌ای از مناظرات امام صادق(ع) را گرد آورده است که برخی از‌ آنها عبارت‌اند از:
مناظره با یکی از منکران خدا درباره وجود خدا
مناظره با ابوشاکر دَیصانی، درباره وجود خدا
مناظره با ابن ابی العوجاء درباره وجود خدا
مناظره با ابن ابی العوجاء درباره حدوث عالَم
مناظره‌ای طولانی با یکی از منکران وجود خدا درباره مسائل مختلف دینی
مناظره با ابوحنیفه درباره شیوه استنباط احکام فقهی، به‌ویژه قیاس
مناظره با برخی از علماء معتزله درباره شیوه انتخاب حاکم و برخی احکام فقهی
تشکیل حکومت
سیاست نخست امام صادق(ع) یک سیاست فرهنگى و در جهت پرورش اصحابى بود که از نظر فقهى و روایى از بنیان‌گذاران تشیع جعفرى به شمار آمده‌اند. تلاش‌هاى سیاسى امام در برابر قدرت حاکمه در آن وضعیت، در محدوده نارضایى از حکومت موجود، عدم مشروعیت آن و ادعاى امامت و رهبرى اسلام در خانواده رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله بود. از نظر امام صادق(ع) تعرض نظامى علیه حاکمیت، بدون فراهم آوردن مقدمات لازم، که مهمترینش کار فرهنگى بود، جز شکست و نابودى نتیجه دیگر نداشت. چنانکه در جریان حرکتى که زید بن على و پس از آن یحیى بن زید در خراسان به آن دست زدند، بنى عباس بیشترین بهره را برده و در عمل، خود را به عنوان مصداق شعار «الرضا من آل محمد» تبلیغ کردند.
نتیجه کار بعدها معلوم شد؛ زیرا فقه جعفرى، بنیانگذار تشیع نیرومندى گشت که روز به روز اوج بیشترى گرفت؛ اما زیدیه که منحصرا در خط سیاست‌ بود، رو به افول گذاشتند.
خصوصیات اخلاقی امام صادق(ع)
در منابع روایی در زمینه ویژگی‌های اخلاقی امام صادق(ع) گزارش‌هایی از زهد، انفاق، علم فراوان، عبادت بسیار و تلاوت قرآن آمده است. محمد بن طلحه امام صادق(ع) را از بزرگترین افراد اهل بیت، دارای علم فراوان، بسیار اهل عبادت و زهد و تلاوت قرآن توصیف کرده است. مالک بن انس از ائمه فقهی اهل سنت گفته است: «در مدتی که پیش امام صادق(ع) می‌رفته، همیشه او را در یکی از سه حالت نمازخواندن، روزه‌داری و ذکرگفتن دیده است».
به گزارش بحار الانوار، امام در پاسخ به درخواست فقیری، چهارصد درهم به او دادند و چون سپاس‌گزاری او را دیدند، انگشترشان را هم که ده هزار درهم می‌ارزید، به وی بخشیدند. روایت‌هایی نیز از انفاق‌های پنهانی امام صادق(ع) در دست است. به نوشته کتاب کافی، ایشان شب‌ها مقداری نان و گوشت و پول در کیسه می‌ریختند و به صورت ناشناس به در خانه تهیدستان شهر می‌بردند و میان آنها تقسیم می‌کردند. ابوجعفر خثعمی نقل کرده است که امام صادق(ع) کیسه پولی را به او دادند و از او خواستند آن را به فردی از بنی‌هاشم بدهند و نگویند که چه کسی آن را فرستاده است. به گفته خثعمی هنگامی که آن فرد پول را گرفت، برای فرستنده آن دعا کرد و گفت: «او همیشه برایش پول می‌فرستد؛ اما امام صادق(ع)، باوجود ثروتش چیزی به او نمی‌دهد».
شهادت
بسیاری از منابع متقدم شیعه و سنی از شهادت امام صادق(ع) سخن نگفته‌اند. برخی از علمای شیعه همچون شیخ مفید درگذشت او را به مرگ طبیعی دانسته‌اند. برخی نیز با تکیه بر حدیثی که می‌گوید امامان با قتل از دنیا می‌روند، گفته‌اند امام صادق(ع) شهید شده است. شیخ صدوق تصریح کرده است که امام صادق(ع) به دستور منصور دوانیقی و بر اثر مسمومیت از دنیا رفته است.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

در رثای متروپل

سفر و معنویت

ایمانی‌خوشخو، محقق و پژوهشگر گردشگری می‌گوید: سفر بیش از آن‌که برای کسب لذت‌های مادی انجام شود، اقدامی برای فرار از زندگی روزمره جامعه امروزی و بازیابی انرژی است، مفهومی که کاملا معنوی است.
یکصد و هفتاد و پنجمین جلسه گروه سلامت معنوی اسلامی فرهنگستان علوم پزشکی با حضور محمدحسین ایمانی‌خوشخو ـ رییس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی ـ، ابوالقاسمی ـ رییس گروه سلامت معنوی فرهنگستان ـ محققی ـ معاون علمی فرهنگستان ـ و کلانتر معتمدی ـ دبیر فرهنگستان ـ و جمعی از متخصصان علوم پزشکی، پیراپزشکی و سایر علوم مرتبط تشکیل شد که در آن به موضوع جایگاه گردشگری و معنویت در سلامت معنوی انسان پرداخته شد.
محمدحسین ایمانی‌خوشخو با تاکید بر جایگاه ارزشمند سفر در زندگی انسان، معنویت را یکی از رویکردهای جدید و مورد توجه مطالعات گردشگری دانست و گفت: سفر در معنای لغوی به مفهوم «آشکار شدن و پرده برداشتن»، یکی از رفتارهای تحسین شده انسانی است که آدمی را به سوی کمال، بهتر شدن، آرامش، استراحت و تجدید قوا سوق می‌دهد.
او یادآور شد: گردشگری یک جابه‌جایی فیزیکی است که انسان از مبدأ خویش به سوی یک مقصد حرکت می‌کند و سپس به مبدأ باز می‌گردد. این حرکت فلسفه‌ای عظیم در ماهیت و فطرت انسانی دارد که با کسب تجربه همراه است.
ایمانی‌خوشخو با اشاره به رویکرد معنوی در مطالعات گردشگری بیان کرد: رویکرد معنوی به گردشگری، از ماهیت معنوی و روحانی انسان به عنوان گردشگر گرفته شده است. اصل وجود انسان معنوی است و سفر بیش از آن‌که برای کسب لذت‌های مادی صورت پذیرد، اقدامی برای فرار از زندگی روزمره جامعه امروزی و بازیابی انرژی است، مفهومی که کاملا معنوی است. از این‌رو همه آنچه در جهان هستی، جامعه انسانی و درون خود گردشگر به مفهوم غیرمادی اشاره دارد، در زمره معنویت قرار می‌گیرد. بنابراین می‌توان چنین استدلال کرد که سفر به خودی خود مقوله‌ای معنوی است، همان‌گونه که آیات و روایات اسلامی به سفر کردن تاکید کرده‌اند.
این محقق و استاد دانشگاه با اعتقاد بر این‌که معنویت را می‌توان در تمامی زوایای گردشگری درک کرد، این رویکرد را بستری برای تحقق سلامت معنوی انسانی دانست و تاکید کرد: سلامت معنوی انسان به عنوان مهمترین بعد سلامتی مطرح می‌شود که نیازمند انجام اقدامات آگاهانه است، بنابراین سفر که پیوند انسان با تاریخ، فرهنگ و طبیعت است، گردشگر را به فکر وامی‌دارد، مدتی از زمان استراحت را برایش فراهم می‌کند و پیوندی میان خویش و جهان و خالق هستی می‌یابد. دریافت و ادراک این پیوند زمینه حرکت به سوی سلامت معنوی را فراهم می‌کند که بسی جای تأمل دارد.

آلبوم جدیدی از پیانوی احتشامی

اثر جدید سامان احتشامی با عنوان «باغ ایران» منتشر می‌شود.
سامان احتشامی آهنگساز و نوازنده پیانو گفت: آلبوم جدیدم با عنوان «باغ ایران» در مرحله ضبط قرار دارد و به زودی منتشر و در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.
این آهنگساز در ادامه بیان کرد: در این آلبوم موسیقی ۱۰ منطقه اصلی ایران از جمله موسیقی گیلانی، کردی، لری، آذری، بلوچی و... وجود دارد که این آثار قطعاتی برای پیانو، ملودیکا، سازهای ضربی، پرکاشن و... است.
این نوازنده پیانو تاکید کرد: مدتی است دوست داشتم آلبومی از موسیقی های ایران جمع آوری کنم که خوشبختانه ضبط آن شروع شده و اولین آهنگ آن به موسیقی کردی اختصاص دارد.
وی افزود: برای من مهم این بود که برای نقاط مختلف کشورم که بکر هستند موسیقی بسازم که این آثار را با سازهایی که خودم می‌زنم اجرا می‌کنم، همچنین این آثار را با لهجه آن منطقه و با ساز جهانی پیانو اجرا می‌کنم.
این هنرمند در پایان گفت: در این آلبوم محی نیکو به عنوان صدابردار با من همکاری می‌کند که این اثر موسیقی به زودی منتشر می‌شود.