شماره ۳۳۴۲

سه شنبه

۲۸ دی ۱۴۰۰

18 Jan 2022

5000 تومان

روزنامه سراسری ایران

عضو کمیسیون تلفیق بودجه: 

طبقات پایین له می‌شوند
حذف ارز ترجیحی بر قیمت ۶۰۰ تا ۷۰۰ کالا اثر نامطلوب می‌گذارد
                                                                                                                                                           صفحه ۵

وزیر کشور:

مدارس و دانشگاه‌ها سریعتر بازگشایی شوند

19 دی: وزیر کشور تاکید کرد که به منظور تقویت نظام آموزشی کشور باید مدارس و دانشگاه‌های کشور هرچه سریعتر بازگشایی شوند.
احمد وحیدی در نشست مشترک با وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش در جهت اجرای دستور رئیس جمهوری  نسبت به هماهنگی وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش و بهداشت برای بازگشایی مدارس و دانشگاهها، گفت: با روند مناسب واکسیناسیون افراد بالای ۱۲ سال در کشور دلیلی برای تداوم روند تعطیلی مدارس و دانشگاهها وجود ندارد.
وی با بیان اینکه مدارس و دانشگاهها مراکز اصلی علمی و تحقیقاتی کشور هستند، گفت: ادامه تعطیلی مراکز علمی به آینده علمی کشور آسیب می زند و برای همین بایستی مقدمات بازگشایی مدارس با دستورالعمل های بهداشتی فراهم شود.
دکتر وحیدی در ادامه صحبت های خود بر لزوم برگزاری حضوری امتحانات و پایان نامه ها و رساله های دانشجویی تاکید کرد و گفت: معمولا امتحانات با فاصله برگزار می شود و همچنین پایان نامه های دانشجویی با حضور چند استاد در کلاس کاملا با اصول بهداشتی هم مطابقت دارد و برای همین نباید این برنامه ها از این پس به صورت آنلاین برگزار شود.
وزیر کشور با تاکید بر این امر که در موضوع بازگشایی مدارس و دانشگاههای کشور نسبت به سلامت دانش آموزان و دانشجویان حساسیت زیادی داریم، گفت: تلاش داریم با تقویت روند واکسیناسیون و همچنین رعایت اصول بهداشتی نظیر استفاده از ماسک ضمن حفظ سلامت دانش آموزان و دانشجویان، فرایند تحصیل و آموزش هم شکل گیرد.
                                   ادامه در صفحه ۲

رئیس قوه قضاییه:

کار جدی و همه‌جانبه را از رود چالوس شروع کنیم

19 دی: رییس قوه قضاییه در جلسه شورای عالی حفظ حقوق بیت‌المال، گفت: از امروز با جدیت بیشتر چنانچه مسئولی چه در دستگاه قضا و چه در قوه مجریه در انجام وظایف و تکالیف خود نسبت به صیانت از بیت‌المال در حوزه زمین کوتاهی و قصور کرد تحت تعقیب قرار گیرد و برای تشخیص وقوع تخلف یا جرم در این رابطه، کارگروهی ایجاد شود.
در پی دستورات مهم روز گذشته حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه مبنی بر مقابله همه‌جانبه، بدون اغماض و هرگونه خط قرمز با متجاوزان و متعدیان به اراضی ملی و منابع طبیعی و سوداگرانی که مبادرت به تغییر کاربری اراضی زراعی می‌کنند و همچنین قلع‌وقمع و تخریب بدون ملاحظه بناها و مستحدثاتی که از سوی افراد عادی و برخی دستگاه‌های حکومتی و دولتی در حریم رودخانه‌ها احداث می‌شوند، امروز سه‌شنبه ۲۸ دی جلسه شورای عالی حفظ حقوق بیت‌المال به ریاست رئیس دستگاه قضا برگزار شد.
وی طی سخنانی در این جلسه، با اشاره به اهمیت صیانت از بیت‌المال در حوزه زمین و رفع تصرفات از منابع طبیعی و اراضی ملی که ازجمله اولویت‌های دستگاه قضایی در راستای اجرای بند دوم اصل ۱۵۶ قانون اساسی ناظر بر احیای حقوق عامه است، اظهار کرد: نقش دو عنصر آب‌وخاک در استمرار بقاء انسانی بسیار حائز اهمیت است؛ لذا مدیریت منابع آبی و زمین و اصلاح بهره‌برداری از این منابع ازجمله موضوعات بسیار حائز اهمیت است که بی‌توجهی و غفلت از آن‌ها موجبات بروز آسیب‌های جبران‌ناپذیر می‌شود.
رئیس دستگاه قضا در جریان نشست شورای عالی حفظ حقوق بیت‌المال، به شناسایی خلأ‌های ۸ گانه‌ای اشاره کرد که در حوزه مدیریت زمین در کشور وجود دارد و به‌واسطه این خلأها، اراضی ملی و منابع طبیعی کشور در معرض آسیب‌ها و مشکلات جدی، عدیده و محسوسی قرارگرفته‌اند.
وی در ادامه این نشست با برشمردن مشکلاتی که به‌واسطه تصرفات اراضی و تغییر کاربری‌ها و آلودگی منابع آبی برای کشور و مردم ایجاد می‌شود، گفت: مشخص نبودن حریم‌های شهری و روستایی و اختلافات دستگاه‌ها در این رابطه، عدم ایجاد و پیشبرد طرح تفضیلی بسیاری از روستاها و شهرها، عدم تکمیل طرح حدنگاری، وجود مراکز متعدد تصمیم‌گیری و صدور جوازهای ساخت‌وساز، تصرف اراضی توسط دستگاه‌های حکومتی و شرکت‌های تعاونی وابسته به این دستگاه‌ها، عدم دقت در واگذاری‌ها و عدم پیگیری و نظارت به‌روز و فقدان نظارت هوشمند صددرصدی، اختلافات بین دستگاه‌های مختلف ازجمله سازمان اوقات و منابع طبیعی در حوزه اراضی، خلأ‌هایی که در هنگام جابجایی دولت‌ها و مسئولان برای سوءاستفاده‌کنندگان و سوداگران زمین ایجاد می‌شود، ازجمله مسائل و معضلاتی است که باید برای رفع آن‌ها جهت صیانت از بیت‌المال در حوزه اراضی، اقدامات و تدابیر لازم و عاجل صورت گیرد.

رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس:

ورود بانک‌ها به خرید و فروش ارز غیر قانونی است

19 دی: رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سود بانک‌ها از خرید و فروش ارز غیر قانونی است گفت: بانک به صورت مستقیم یا از طریق شرکت‌های زیر مجموعه در حوزه خرید و فروش ارز ورود می کنند، بانک مرکزی باید نظارت‌های خود را افزایش دهد.
حسن زنگنه در گفت‌وگو با ایرنا درباره عملکرد بانک‌های خصوصی در بازار ارز گفت: در تراز نامه بانک‌ها که منتشر می‌شود، بخشی از سود آنها ناشی از فعالیت ارزی، ورود بانک ها به این اقدامات خلاف جایگاه بانک داری اسلامی و غیر قانونی است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: البته معتقد نیستم که بانک‌ها نباید بنگاه داری کنند و باید در پروژه‌های بزرگ مشارکت داشته باشند. اما اینکه یک بانک به صورت مستقیم یا از طریق شرکت‌های زیر مجموعه در حوزه خرید و فروش ارز ورود کنند، این موضوع مناسب نیست و باید نظارت بانک مرکزی در این زمینه افزایش یابد.
                                    ادامه در صفحه ۲

سخنگوی گمرک:

رشد ۵۲ درصدی صادرات ایران به کشورهای اکو

19 دی: سخنگوی گمرک گفت: تجارت ایران با 9 کشور عضو اکو در 9 ماهه امسال از 23میلیون تن کالا و 11میلیارد و 700میلیون دلار عبور کرد ونسبت به مدت مشابه سال قبل 30 درصد در وزن و 42درصد در ارزش رشد داشته است.
سید روح اله لطیفی اظهار داشت: از ابتدای سال تا اول دی ماه، 23 میلیون و 240هزار و 38تن کالا به ارزش 11میلیارد و 754میلیون و 147هزار و 716دلار بین ایران و 9کشور عضو سازمان "اکو" تبادل شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 30درصد در وزن و 42درصد در ارزش رشد داشته است.
وی افزود: سهم صادرات ایران به این کشورها در این مدت 19میلیون و 856هزار و 531تن کالا به ارزش هفت میلیارد و 640میلیون و 488هزار و 517دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل جهش 41درصدی در وزن و 52درصدی در ارزش داشته است.
لطیفی در خصوص میزان صادرات به کشورهای عضو" اکو" توضیح داد : ترکیه با خرید چهار میلیارد و 131میلیون دلار، مقصد اول کالاهای صادراتی ایران در بین اعضای "اکو" بود و پس از آن افغانستان با یک میلیارد و 412میلیون دلار، پاکستان با 911میلیون دلار،آذربایجان با 388میلیون دلار،ازبکستان با 310میلیون دلار، ترکمنستان با 240میلیون دلار، قزاقستان با 133میلیون دلار، قرقیزستان با 62میلیون دلار و تاجیکستان با 54میلیون دلار در رتبه های بعدی صادرات کالاهای ایرانی قرار دارند.
سخنگوی گمرک در خصوص واردات از اعضای" اکو" گفت:در 9ماه امسال، سه میلیون و 383هزار و 507تن کالا به ارزش چهار میلیارد و 113میلیون و 659هزار و 199دلار از 9کشور عضو اکو، وارد کشورمان شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل  12درصد در وزن کاهش و 27درصد در ارزش افزایش داشته است.
وی افزود: ترکیه با فروش سه میلیارد و 697میلیون دلار، پاکستان با 194میلیون دلار، ازبکستان با 97میلیون دلار، قزاقستان با 38میلیون دلار، آذربایجان با 32میلیون دلار،ترکمنستان با 25میلیون دلار، تاجیکستان با 15میلیون دلار، افغانستان با 13میلیون دلار و قرقیزستان با بیش از دو میلیون دلار به ترتیب کشورهای طرف معامله با ایران در تامین نیازهای کشور در بین اعضای سازمان "اکو" بودند.

حرف اول

میل به مهاجرت از ایران

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور بر اساس پژوهش‌های انجام گرفته، وضعیت میل به مهاجرت در کشور را ظرف سالیان گذشته خیلی نگران کننده توصیف کرد.
از سوی دیگر در روز ۱۲ دی‌ماه امسال معاونت علمی رئیس جمهور با ارائه گزارشی در جلسه هیئت دولت اعلام کرد جمعیت ایرانیان مهاجر در جهان حدود ۲ میلیون نفر است که این حدود ۲.۳ درصد از کل جمعیت ایران را شامل می‌شود.
برآورد جمعیت مهاجران که از سوی موسسه گالوپ انجام شده است نشان می‌دهد که طی ۳۰ سال گذشته جمعیت مهاجران ایرانی ۲.۲ برابر شده است. بر اساس نظرسنجی موسسه گالوپ از نظر تعداد بزرگسالانی که تمایل به موضوع مهاجرت دارند کشور ایران در جایگاه هفتم دنیا قرار دارد.
آمار نشان می‌دهد روند مهاجرت در این سی سال گاهی کند و گاهی سرعت گرفته است و به تعبیری مشکلات اقتصادی و عدم امید به آینده موتور اصلی مهاجرت بوده است. هر زمان مشکلات اقتصادی سیاسی و اجتماعی در کشور کمتر و یا فضای امید بخش به وجود آمده است، مهاجرت نیز کمتر شده است.
بی‌تردید استفاده از واژگانی چون سیل مهاجرت یا بحران مهاجرت با وضعیت واقعی مهاجرت در ایران به ویژه در مقایسه با دیگر کشورها تطابق درستی ندارد ولی نمی‌توان کتمان کرد که در سال‌های اخیر به ویژه پس از خروج ترامپ از برجام و سخت‌تر شدن فضای کسب و کار و کاهش نشاط اجتماعی مهاجرت افزایش چشمگیر و بی‌سابقه یافته است.
اگر تا دیروز میل به مهاجرت عمدتاً در میان گروه‌های حرفه‌ای دانشجویان و استارتاپ‌ها رقم می‌خورد امروز به نظر می‌رسد میل به مهاجرت خانوادگی شده است. بر اساس گزارش رصدخانه مهاجرت ایران در سال ۲۰۲۰ جمعیت مهاجران ایرانی در ترکیه نسبت به ۱۹۹۰ حدود ۴ برابر شده است.
وزارت کشور که امروز نگرانی خود را از افزایش مهاجرت کتمان نمی‌کند بایستی مراکز تصمیم گیر و تصمیم‌ساز کشور را متوجه این واقعیت بکند که عدم رعایت حقوق شهروندی، سخت شدن وضعیت معیشت و کسب و کار، کاهش امید اجتماعی و به خطر افتادن امنیت اقتصادی و کاهش ارزش سرمایه‌های مردم روز به روز باعث افزایش انگیزه‌های مهاجرت خواهد شد.

عضو شورای شهر تهران خبر داد؛

موافقت رهبر انقلاب با شهید خواندن آتش‌نشانان پلاسکو

19 دی: رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران از موافقت رهبر معظم انقلاب با شهید خواندن آتش‌نشانان کشته‌شده در حادثه پلاسکو خبر داد.
سیدجعفری تشکری هاشمی گفت: متأسفانه با گذشت حدود ۵ سال از حادثه غم‌انگیزِ آتش‌سوزی و ویرانیِ ساختمان پلاسکو در قلب تهران، هنوز برخی از وعده‌ها که به خانواده شهدای آتش‌نشان داده شده، محقق نشده است که از جمله می‌توان به عدم اطلاق عنوان «شهید خدمت » به آتش‌نشانان این حادثه اشاره کرد.
وی ادامه داد: پیرو جلساتی که با خانواده شهدای آتش نشان داشتم، مسئله فوق را با دکتر قالیباف مطرح کردم، و ایشان وعده دادند پیگیر موضوع خواهند شد و در همین راستا با آقای قاضی زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید مذاکراتی صورت گرفته است و در نهایت گردش کار به حضور مقام معظم رهبری جهت کسب تکلیف ارایه شد.
تشکری هاشمی اظهار داشت: دقایقی پیش مطلع شدم مقام معظم رهبری با اطلاق عنوان شهید خدمت به شهدای آتش نشان حادثه پلاسکو موافقت نموده اند و انشالله طی چند روز آینده فرمان رهبر معظم انقلاب از طریق بنیاد شهید و امور ایثارگران به خانواده شهدای آتش نشان حادثه پلاسکو ابلاغ خواهد شد.

هواشناسی خبر داد؛

پیش‌بینی تداوم کاهش دما و کولاک برف در کشور

19 دی: کارشناس سازمان هواشناسی از تداوم کاهش محسوس دما، ماندگاری هوای سرد، یخبندان و کولاک برف در جاده‌های کوهستانی و افرایش سرعت باد خبر داد که تا پایان هفته ادامه خواهد داشت.
امین حسین نقشینه روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا درباره وضعیت آب و هوایی کشور، افزود: کاهش محسوس دما که از روز گذشته رخ داده است تداوم دارد و برای امروز کاهش بیشتر دما در نیمه شمالی، غرب و شمال غرب کشور انتظار می رود.
وی بیان‌داشت: پیش می‌کنیم امروز در مناطق اعلام شده تا ۱۲ درجه کاهش دما داشته باشیم.
به گفته این کارشناس سازمان هواشناسی، برودت هوا از فردا به مرکز و نیمه جنوبی کشور خواهد رسید.
وی درباره وضعیت بارش‌ها گفت: فعالیت سامانه بارشی امروز هم به‌طور گسترده در نوار ساحلی خزر، غرب، شمال غرب، جنوب غرب و دامنه های شمالی و جنوبی البرز ادامه خواهد داشت.
نقشینه ادامه‌داد: امروز در جنوب کشور و در استان‌های فارس، بوشهر، کرمان، سیستان و بلوچستان،شرق خورستان و هرمزگان بارندگی ها تدوام دارد.
وی اظهار داشت: در لرستان، چهار محال بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، رضوی و جنوبی و همین طور در قزوین، البرز، تهران، سمنان، همدان و مرکزی هم شاهد بارش برف و باران خواهیم بود.
این کارشناس سازمان هواشناسی گفت: از بعدازظهر امروز به‌تدریج از سمت غرب کشور میزان بارش‌ها کم شده و به سمت جنوب و شرق کشور هدایت می‌شود.
وی افزود: سامانه بارشی روز چهارشنبه از مرزهای شرقی کشور خارج می‌شود، اما مجدد از اواخر وقت چهارشنبه سامانه بارشی دیگری از سمت غرب و شمال غرب وارد کشور می‌شود و در استان‌های ساحلی دریای خزر، دامنه‌های جنوبی البرز و زاگرس مرکزی شاهد بارندگی خواهیم بود.
نقشینه، برای امروز در بیشتر مناطق کشور به‌ویژه نیمه شرقی و در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی وزش بادهای شدید را پیش بینی کرد و گفت: دریای خزر، خلیج فارس و تنگه هرمز نیز متلاطم پیش‌بینی شده است.

وزارت بهداشت اعلام کرد؛

۳۶۵۳ ابتلا و ۱۸ فوتی جدید کرونا در کشور

19 دی: بنابر اعلام وزارت بهداشت، در شبانه روز گذشته ۳۶۵۳ بیمار کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند و متاسفانه ۱۸ بیمار نیز جان خود را از دست دادند.
از دیروز تا امروز ۲۸ دی ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، سه هزار و ۶۵۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳۰۶ نفر از آنها بستری شدند.
مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۸۴۹ نفر رسید.
متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۲ هزار و ۱۱۳ نفر رسید.
خوشبختانه تا کنون ۶ میلیون ۶۸ هزار و ۹۸۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.
یک هزار و ۲۹۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.
تا کنون ۴۳ میلیون و ۵۸۹ هزار و ۵۷۱ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.